Grupa kształtowania pozytywnego obrazu siebie

W terapii psychologicznej dzieci i młodzieży niezbędny jest szacunek i uznanie kontekstu naturalnego środowiska młodej osoby. Jest nim przede wszystkim rodzina i środowisko rówieśnicze.

Tu właśnie pojawia się przestrzeń dla grupy terapeutycznej, która niejako modeluje i stanowi ważny punkt odniesienia dla procesu terapeutycznego dzieci i młodzieży.

W ujęciu psychologicznym praca grupowa daje dziecku poczucie wsparcia, stymuluje i rozwija zasoby zarówno indywidualne, jak i kompetencje społeczne.

Autor: Aleksandra Jaworska

Grupa terapeutyczna jako odzwierciedlenie naszego naturalnego środowiska.

Z grupą, a co za tym idzie relacjami, strukturą, hierarchią, systemami i podsystemami, granicami i normami dziecko ma styczność już od najmłodszych lat, bo już w momencie kiedy przychodzi na świat staje się częścią jakiejś rodziny, która ma swoich bliższych i dalszych członków, staje się częścią pewnej społeczności: wsi lub dzielnicy miasta, a dalej częścią województwa czy kraju. Na dalszych etapach życia grupa będzie nadal istotna w postaci innych dzieci na podwórku, w sąsiedztwie, w żłobku, przedszkolu czy szkole. Z mniejszą lub większą grupa zetkniemy sie również w pracy, będziemy tworzyć relacje z innymi ludźmi, nieważne czy będziemy w roli pracownika czy w roli szefa.

Rodzina jako pierwsza znana nam grupa uczy nas: nazywania i ekspresji emocji, komunikowania się z innymi, wyrażania własnego zdania, odnajdywania własnego miejsca w grupie, daje nam pierwsze informacje na temat nas samych: “Zosia zawsze była taka spokojna”, “Tomek nigdy nie lubił sie dzielić”, “Karolinka zostanie przywódcą, bo lubi rządzić” itp. Te informacje, inaczej przekazy zabieramy ze sobą w dorosłe życie i często nie konfrontujemy ich z rzeczywistością oraz ze zmianami zachodzącymi w nas, w naszych potrzebach, sposobach radzenia.

Natomiast sytuacja grupy terapeutycznej odbija jak w lustrze nasze wcześniejsze doświadczenia grupowe z rodziny lub z pierwszych kontaktów rówieśniczych. Dzięki temu odbiciu możemy wyłapać te przekonania i sądy na swój temat czy na temat innych ludzi, które nam nie służą, które są w jakiś sposób dysfunkcyjne, niekonstruktywne, nie wspierają naszego rozwoju.

Na tej samej zasadzie, jak pod lupą, można zobaczyć nasze zachowania, sposoby komunikacji, sposoby radzenia sobie ze stresem, z porażkami, umiejętności rozwiązywania konfliktów, umiejętności współpracy, negocjacji, dochodzenia do kompromisu. Wszystkie te zachowania i umiejętności, które są dla nas dobre możemy wzmacniać, ćwiczyć i testować w sprzyjającej, ciepłej i bezpiecznej atmosferze grupy terapeutycznej, a te które w jakiś sposób nam doskwierają można poddawać zmianie, tu i teraz, nie w teorii-w praktyce.

Terapia grupowa jest dobrym miejscem do przepracowywania problemów związanych z relacjami międzyludzkimi, a także do pracy z obniżoną samooceną, ze zniekształconym obrazem siebie samego.

Korzyści jakie niesie ze sobą uczestnictwo w grupie terapeutycznej to m.in.:

  • praca w naturalnym dla dziecka środowisku,
  • nawiązywanie konstruktywnych relacji między uczestnikami grupy,
  • otrzymywanie informacji zwrotnej,
  • odkrywanie podobieństw/ różnic między sobą a innymi uczestnikami grupy,
  • normalizacja przeżywanych doświadczeń
  • budowanie pozytywnego wizerunku siebie, w oparciu o własne zasoby umiejętności,
  • doskonalenie umiejętności współpracy, negocjacji i rozwiązywania konfliktów,
  • doskonalenie umiejętność rozpoznawania, nazywania i ekspresji emocji,
  • doskonalenie sposobów radzenia sobie ze stresem.

Czasami dzieje się tak, że dziecko, które boryka się z trudnymi dla siebie sytuacjami, ma poczucie, że one dotykają tylko jego. Praca w grupie daje możliwość podzielenia się swoimi odczuciami, problemami z innymi uczestnikami grupy. Dziecko zauważa, że nie tylko ono ma takie problemy, a także dostrzega, że inni wypracowali lub wypracowują techniki radzenia sobie z tymi trudnościami.

Praca grupowa stwarza kontekst, w którym jednostki pomagają sobie nawzajem i może dawać jednostkom możliwość wpływu i zmian w zakresie problemów osobistych, grupowych, organizacyjnych.

Kiedy grupa?

Praca z grupą jest metodą łagodzenia i eliminowania przeszkód na drodze interakcji społecznej oraz osiągania społecznie pożądanych celów.

Drogi Rodzicu, warto rozważyć pracę w grupie, jeśli Twoje dziecko boryka się z:

  • nieśmiałością,
  • lękiem,
  • trudnościami w relacjach z rówieśnikami,
  • trudnościami w nawiązywaniu nowych relacji,
  • trudnościami w radzeniu sobie z emocjami,
  • zaburzonym poczuciem własnej wartości,
  • wycofaniem i samotnością,
  • zbyt mocno koncentruje się na porażkach i ma trudności z przegrywaniem.

Dlaczego skoro rodzimy się w grupie i od najmłodszych lat w niej funkcjonujemy to sytuacje społeczne nie są dla nas łatwe, a zdarza się, że mamy wrażenie, iż wykraczają poza nasze możliwości poradzenia sobie w nich? Coraz mniej uwagi poświęcamy relacjom twarzą w twarz na rzecz relacji w wirtualnym świecie. Obecne trendy, przyzwyczajenie do wysokich technologii, oczekiwania, aby wszystko było szybko i łatwo dostępne, sprawia, że zarówno my, jak i nasze dzieci coraz chętniej korzystamy z wirtualnego kontaktu, który można zamknąć w krótkim sms-ie: bez konieczności wychodzenia z domu, spoglądania na twarz rozmówcy, wsłuchiwania się w ton głosu. Takie relacje często odbiegają od tych w „realu”. Bo przecież emotikony nie oddadzą naszego rzeczywistego stanu emocjonalnego. Komunikatory nie nauczą wrażliwego reagowania na ekspresję emocji innych, współodczuwania, a portale społecznościowe nie zastąpią bliskiej relacji. Relacje międzyludzkie wymagają pielęgnacji i dbania o nie, a tej sztuki trzeba się uczyć od najmłodszych lat.

Zarezerwuj wizytę w Strefie Bytu online jeszcze dziś!

Zarezerwuj teraz
Sesje online Konsultacje rodzicielskie Pierwsza konsultacja pary