“Nie tyle wiedza, co elastyczność myślenia i kreatywność stanowią walory pożądane i poszukiwane w przyszłości” – Paul Collard
Co zrobić by dziecko miało łatwość w wytwarzaniu pomysłów, poszukiwaniu oryginalnych rozwiązań – tworzeniu nowych rzeczy, zmianie kierunków myślenia?
Najłatwiej było by zakupić „kreatywne” zabawki lub wykonywać specjalnie ćwiczenia aby rozwijać kreatywność u dziecka ale nie o to chodzi.
Autor: Sylwia Chmiest, Studentka Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej w Wyższej Szkole Lingwistycznej w Częstochowie.
Najważniejsze jest aby dać dziecku czas i uwagę. Pokazać różne formy spędzania wolnego czasu takie jak: rozmowy, spotkania z rówieśnikami, gry, zabawy, spacery, książki, muzyka, teatr, taniec, sport.
Podsuwaj dziecku bodźce, różnego rodzaju możliwości doświadczania i przeżywania wykonywanych czynności. Pokaż różne formy spędzania czasu, realizowania rodzących się pasji. Jednocześnie obserwuj co lubi robić, co sprawia mu radość, przyjemność, z czym czyje się dobrze. Po kilku zabawach dostrzeżesz co lubi robić, a czego nie. Pozwól dziecku wybrać w jakim kierunku chce zmierzać i wspieraj je.
Każdy z nas ma inne upodobania i inne pasje, aby dziecko było szczęśliwe powinno robić to co lubi najbardziej.
Aby dziecko chętnie angażowało się w różne formy spędzania wolnego czasu nie może rywalizować podczas zabawy, ponieważ rywalizacja hamuje twórczość dziecka, hamuje kreatywne myślenie, gdyż budzi poczucie zagrożenia co blokuje próbowanie, poszukiwanie, eksperymentowanie.
Podczas różnych zabaw zadawaj dziecku pytania otwarte:
- dlaczego?
- czy?
- a gdyby było inaczej?
- co sądzisz?
- a co by było, gdyby?
Pozwól dziecku na odpowiedź, wzmocnij ją pochwałą, doceń staranie i odwagę.
A teraz pokażemy wam różne formy spędzania wolnego czasu z dzieckiem.
Tetr cieni – wystarczy lampa i dwie pary dłoni. Możecie ze splecionych palców tworzyć pieska, smoka, domek albo kaczkę. Taki teatr cieni inspiruje do niesamowitych opowieści.
Lepienie z plasteliny – należy przygotować opakowanie różnokolorowej plasteliny. Można z niej ulepić zwierzęta, które mieszkają w zoo następnie opowiedzieć o nich. Jest to świetna zabawa pobudzająca dziecięcą wyobraźnię.
Budowanie jaskini – dwa krzesła, duży koc, kilka poduszek i już możecie przenieść się w czasy, gdy po świecie chodzili Flinstonowie.
Muzyczne zabawy – należy przygotować drewniane patyki za pomocą, których będziemy wystukiwać rytmy. Na przykład jak delikatnie pada deszczyk na przemian delikatnie uderzamy patyczkami o podłogę lub miseczkę, potem coraz mocniej, aż w końcu jest potężna ulewa i burza.
Aby dziecko chętnie angażowało się w twórcze myślenie i zabawy wymienione powyżej: doceniaj jego kreatywność, zachęcaj do manipulowania przedmiotami, ucz tolerancji wobec idei i twórczych osobowości, twórz twórczą atmosferę, stwarzaj sytuacje wymagające twórczego myślenia – „Potrzeba matką wynalazków”.
Jeśli Twoje dziecko będzie miało zapewnione podstawowe potrzeby życiowe takie jak: bezpieczeństwo, przynależność, akceptacja, dobre kontakty emocjonalne, łatwiej będzie mu rozwinąć kreatywne myślenie. To wszystko zbuduje również u dziecka poczucie własnej wartość.Zachęcam wszystkich rodziców do spędzania wolnego czasu ze swoimi pociechami w sposób kreatywny, a nuż odkryjecie „małego geniusza” i rozwiniecie nie jeden drzemiący talent w swoim dziecku.
POWODZENIA ! 🙂