Podróż po emocjach: jak stała grupa terapeutyczna wzmacnia dziecko od przedszkolaka do ucznia?

Obserwujesz swoje dziecko i widzisz w nim cały świat. Ale czasem w tym świecie pojawiają się chmury. Może trudno mu nawiązać kontakt na placu zabaw? Może chowa się za Tobą, gdy ktoś je o coś pyta? A może jego wielkie emocje – złość czy smutek – wybuchają z siłą, nad którą trudno mu zapanować? To naturalne, że czujesz wtedy niepokój i szukasz dla niego najlepszego wsparcia. Chcemy Ci dziś opowiedzieć o niezwykłej podróży, w jaką wyruszają dzieci w naszych grupach terapeutyczno-rozwojowych. Podróży, która trwa 10 miesięcy, ma stałych uczestników i bezpiecznych przewodników. To właśnie w tych warunkach, w małym, zaufanym świecie grupy, dzieją się wielkie zmiany, które stają się fundamentem na całe życie.

Dlaczego stała grupa to bezpieczna przystań na 10 miesięcy?

Wyobraź sobie, że uczysz się czegoś zupełnie nowego i trudnego. Czy łatwiej Ci będzie w otoczeniu ciągle zmieniających się, obcych twarzy, czy w gronie tych samych osób, które z tygodnia na tydzień poznajesz coraz lepiej? Odpowiedź jest oczywista. Dziecko, które uczy się skomplikowanej sztuki bycia z innymi, potrzebuje przede wszystkim jednego – poczucia bezpieczeństwa. Zamknięta, stała grupa, która spotyka się regularnie przez cały rok szkolny, staje się właśnie taką bezpieczną przystanią.

Taka formuła daje czas. Czas na to, by lęk przed nieznanym zamienił się w ciekawość. Czas, by obserwować, sprawdzać i wreszcie – zaufać. Dziecko wie, kogo spotka za tydzień. Wie, że jego tajemnice i trudności zostaną w tym samym gronie. To w tej przewidywalności i stabilności rodzi się odwaga do bycia sobą – do pokazania nie tylko tego, co w nim radosne i łatwe, ale też tego, co wstydliwe, trudne czy “niegrzeczne”. A tylko wtedy możliwa jest prawdziwa zmiana.

Etap 1: oswajanie, czyli pierwsze kroki w nowym świecie

Początki każdej podróży bywają niepewne. Pierwsze spotkania grupy to czas oswajania. Dzieci badają teren – dosłownie i w przenośni. Obserwują terapeutów, przyglądają się innym dzieciom, sprawdzają, na co mogą sobie pozwolić. Jedno dziecko będzie trzymać się blisko prowadzącego, inne od razu wejdzie w centrum zabawy, a jeszcze inne usiądzie z boku, milcząc. To wszystko jest w porządku.

Rolą dwójki naszych terapeutów na tym etapie jest tworzenie atmosfery akceptacji i bezpieczeństwa. Proponują zabawy, które pomagają poznać swoje imiona, upodobania, ale też uczą podstawowych zasad, np. tego, że mówimy pojedynczo i słuchamy się nawzajem. To czas, w którym dzieci uczą się, że w tej sali każde z nich jest ważne i widziane. Terapeuci jak troskliwi przewodnicy, pokazują mapę tego nowego świata i zapewniają, że nikt się w nim nie zgubi.

Etap 2: "burza" i pierwsze zasady – czyli jak uczymy się być razem?

Gdy pierwszy lęk minie, a dzieci poczują się pewniej, naturalnie przychodzi kolejny, kluczowy etap – „burza”. To moment, w którym na jaw wychodzą indywidualne potrzeby i style bycia. Zosia chce decydować o każdej zabawie. Antek zabiera zabawki, nie pytając. Kasia głośno protestuje, gdy coś jej się nie podoba. Pojawiają się pierwsze konflikty, spory i łzy. Dla rodzica może to brzmieć alarmująco, ale z perspektywy terapeutycznej to… wspaniała wiadomość!

To właśnie w tych małych kryzysach dzieci uczą się najważniejszych rzeczy. Uczą się mówić “nie”, wyrażać złość w bezpieczny sposób, negocjować, szukać kompromisów i dostrzegać perspektywę drugiej osoby. Grupa staje się laboratorium relacji, a terapeuci są jego czujnymi moderatorami. Nie rozwiązują problemów za dzieci, ale pomagają im znaleźć własne rozwiązania. Pytają: “co czujesz, gdy Antek zabrał Ci auto?”, “Zosiu, zobacz, co się dzieje z innymi, gdy chcesz decydować za wszystkich?”. To wtedy tworzą się prawdziwe, wspólne zasady, a dzieci odkrywają, że bycie razem wymaga uwzględniania nie tylko siebie, ale też innych.

Etap 3: współpraca i odkrywanie siebie – rozkwit w grupie

Po przejściu przez “burze” i ustaleniu wspólnych norm, grupa wchodzi w najpiękniejszą fazę – autentycznej współpracy. Dzieci znają się już na tyle dobrze, że czują się swobodnie. Zaczynają się wspierać, pocieszać, bronić siebie nawzajem. To na tym etapie widzimy najbardziej spektakularne zmiany.

Dziecko, które na początku bało się odezwać, teraz samo inicjuje zabawę. To, które reagowało agresją, potrafi powiedzieć: “jestem zły, bo przegrałem”. Dziecko wycofane nagle dzieli się swoim sekretem, a to nadmiernie dominujące uczy się pytać: “a wy w co chcecie się bawić?”. Rośnie ich poczucie własnej wartości, bo czują się ważną i akceptowaną częścią wspólnoty. Odkrywają swoje mocne strony i uczą się, że ich głos ma znaczenie. To niezwykle wzmacniające doświadczenie, które przenoszą potem na relacje w przedszkolu, szkole i rodzinie.

Etap 4: świadome pożegnanie – ważna lekcja na całe życie

Każda podróż ma swój koniec. W maju, po dziesięciu miesiącach wspólnej pracy, przychodzi czas na pożegnanie. To nie jest przypadkowe “do widzenia”. To świadomy i zaplanowany proces, równie ważny jak początek. Dzieci mają przestrzeń, by podsumować to, czego się nauczyły, podziękować sobie nawzajem i terapeutom. To czas na wyrażenie smutku, że coś się kończy, ale i radości z przebytej drogi.

Umiejętność dobrego, świadomego kończenia relacji to jedna z najważniejszych kompetencji w życiu. Dzięki temu ostatniemu etapowi dzieci uczą się, jak domykać pewne rozdziały, zachowując w sobie to, co było w nich dobre i cenne. Zabierają ze sobą nie tylko nowe umiejętności, ale też poczucie, że potrafią budować i pielęgnować relacje – od początku, przez trudności, aż po dojrzałe zakończenie.

Grupa terapeutyczna – inwestycja w fundamenty rozwoju

Oddanie dziecka pod opiekę terapeutów to dla rodzica akt wielkiego zaufania. W Strefie Bytu traktujemy to zaufanie z najwyższym szacunkiem. Nasze grupy to przemyślany, ustrukturyzowany proces, w którym każde dziecko otrzymuje dokładnie to, czego potrzebuje, by rozwinąć skrzydła w relacjach z innymi. To inwestycja w jego inteligencję emocjonalną, poczucie własnej wartości i umiejętności społeczne – fundamenty, na których będzie budować swoje szczęśliwe życie.

Jeśli czujesz, że taka podróż mogłaby być wsparciem dla Twojego dziecka, zapraszamy Cię do zrobienia pierwszego kroku. Proces rekrutacji do grup rozpoczynamy w czerwcu. Poprzedzony jest on 1-2 spotkaniami kwalifikacyjnymi z rodzicami, abyśmy mogli jak najlepiej poznać potrzeby Waszej pociechy i dobrać dla niej odpowiednie wsparcie. Grupy ruszają w październiku i odbywają się w naszej placówce w Katowicach.

Skontaktuj się z nami, aby umówić się na konsultację i dowiedzieć się więcej.

Jak dojechać do Strefy Bytu?

Sprawdź dojazd

Jeszcze dziś zarezerwuj wizytę przez internet!

Zarezerwuj teraz