Poprzez pracę z historią rodzinną zyskujemy możliwość szerszego rozumienia losów własnego systemu, poszukiwania zasobów budujących nas tu i teraz oraz zatrzymań i ograniczeń utrudniających rozwój i utrzymywanie satysfakcjonujących relacji. Pogłębiając świadomość i rozpoznając funkcjonujące w systemie rodzinnym międzypokoleniowe przekazy, osoba pracująca z genogramem staje przed możliwością podejmowania kluczowych wyborów, dotyczących własnej pozycji w rodzinie i kształtowania swojej historii życia, swojej narracji.
Zbliżające się szkolenie pozwoli uczestniczącym w nim osobom na zapoznanie się z praktycznymi i metodologicznymi aspektami tworzenia genogramu i pracy w oparciu o to niezwykłe narzędzie, znajdujące szerokie zastosowanie w pracy indywidualnej z klientem, pracy z parą oraz z rodziną. Uczestnicy szkolenia będą zdobywać i ugruntowywać posiadaną już wiedzę w drodze doświadczenia własnego – każda z osób narysuje genogram po to, by doświadczyć siły tego narzędzia i zadać wyłaniające się pytania dotyczące osobistej historii, a dzięki temu uzupełniać i rozwijać warsztat pracy psychoterapeutycznej.
Przygotowanie uczestników do udziału w szkoleniu:
Pomimo, że obszarem procesu w pracy genogramowej pozostaje również “niewiedza dotycząca systemu”, na tym etapie spotkania będziemy odwoływać się również do posiadanych przez uczestniczki i uczestników szkolenia informacji dotyczących własnej rodziny. Zachęcam w związku z tym, by – na tyle, na ile jest to możliwe – osoby uczestniczące w szkoleniu posiadały wiedzę dotyczącą struktury rodziny wraz z danymi demograficznymi (wykształcenie osób w rodzinie, daty i kolejność narodzin, czas trwania związków, pojawiające się choroby i uzależnienia, znaczące wydarzenia z życiu poszczególnych osób i w życiu rodziny, miejsca pochodzenia, zamieszkania, daty i przyczyna śmierci). Informacje te pozwolą nie tylko na nazwanie kontekstów społeczno-kulturowych, obserwację powtarzających się rodzinnych schematów, ale przede wszystkim – na pełniejsze rozpoznanie możliwości zastosowania genogramu jako narzędzia pracy terapeutycznej.